Tuesday, September 20, 2011

Bara vara vänner

Vecka6, vecka 37 (hey, jag är för sen med två dagar nästan!)

Jag har funderat över att bara vara vänner och hur det fungerar och kommit fram till att det både går att ha kakan och äta den, eftersom det är vad jag har lyckats med (hittills).
Hur tänker jag då?
Jo.

Just nu bor jag tillsammans med en kille. Vi är kombos, eller roomies. Vi har aldrig varit romantiskt involverade. Jag har dock aldrig haft ett så fysiskt förhållande med någon jag inte varit ihop med. Vi kramas, myser rätt mycket, håller hand på spårvagnen. Vi har tillochmed hånglat ett par gånger när vi varit fulla, vi har aldrig haft sex med varandra, och kommer nog inte ha heller.

Trots detta är vi ingenting mer än bara vänner. Vi pratar om allt, gör roliga saker tillsammans, gnäller när den andra städar för lite. Jag kan berätta allt för honom. När jag gör korkade saker för att jag faller för nån kille. När jag mår dåligt eller mår bra. Och han gör samma med mig. Detta utan att vi är kära i varandra eller kommer att bli det, för det finns bara inte en chans att det skulle hända.

Tydligen är det här ganska ovanligt. I princip alla jag pratat med är helt övertygade om att "Öh, ni kommer ju bli ihop, det funkar ju bara så."

Enligt filmer och böcker så är det ju så. Man lever i totalt oblivion om sina massiva känslor för en person tills det en dag uppdagas att hallå, han är ju drömprinsen och till råga på allt min bästa vän. Kan det bli så mycket bättre? Och det här går inte att komma ifrån, tydligen. Att bara vara vänner, bra vänner är en omöjlighet eftersom skälet till att man vill umgås så mycket tydligen är att man är omedvetet kära i varandra. Kolla bara på alla dessa high school-filmer där barndomsvännerna alltid faller i varandras armar när de tillslut upptäcker att nej, de ville inte ha den där andra, den perfekta fanns mitt framför ögonen hela tiden. Kolla bara på När Harry mötte Sally - filmen som sätter upp reglerna för manlig och kvinnlig vänskap (man kan vara vänner men det slutar alltid att man blir ihop).

Jag jobbar hårt på att jag och min roome ska bli undantaget (som kanske bekräftar regeln). Han och jag ska förbli de goda vänner vi är idag. Utan romantik. Jag tror att det är möjligt, trots alla dessa filmer.

1 comment:

  1. Innan jag ens läst inlägget - tema byts på tisdagar. Så än var du i tid =)

    ReplyDelete