Friday, September 9, 2011

poesi

Stora delar av det här inlägget blir ett citat.
Dikten nedan är något av det bästa jag läst.

"när natten är här
har vi ställt marschaller på golvet
jag har 40 par byxor
och ändå inga som jag gillar
Hemingway kommer in i rummet
med sin katt
den heter Boise 
och kan tala och
uppfostra barn
i huset på Whitehead Street sägs det
att Hemingway brukade skriva med
Boise liggande i knät
i mitt knä
sitter 
The Motorcycle Black Madonna
hon ritar cirklar på min panna
och tycker att vi ska äga natten
”kan jag få lite champagne”, säger hon
”champagne är för förlorare”, säger jag
”du kan få nåra av mina byxor istället”
hon går in mitt sovrum
och kollar byxor
hon kommer tillbaka med 5 par
jag är glad
fröken Vnuk dansar
på parketten
marschaller som fladdrande stjärnor 
hon är klädd i svart
och har silverbjällror runt fotlederna
hon stannar till ett ögonblick
när Dylan uppenbarar
sig i dörrposten med en trött blondin
blondinen säger:
”jag är lat i kärlek”
Dylan säger: 
”jag vill drömma om gångna sekel”
fröken Vnuk ser på dom
sen 
fortsätter 
hon dansa

Paris är natten
den här stan har inget Eiffeltorn
men om Du vill kan vi bygga ett?"





Jag vet inte vad han heter, som har skrivit. Men jag gillar det.






Jag fick ett svar. Han förstod att det var jag. Han tackade för boken, sade att han ville läsa den. Kanske tillochmed skulle flytta den ett par hack upp på prioriteringslistan med böcker som han har.


Är det ett avtryck? Jag vet inte.

No comments:

Post a Comment